
101 måter å lese på : en teoretisk og praktisk lesedidaktikk
Kåre KverndokkenLedig
- Hovedbiblioteket, voksen, 2. etasje: 1 av 1 ledig
Plassering: Fagbøker (hylleplass: 372.4 KVE)
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0011009339 *00520230803101531.0 *007ta *008230222t2023||||no# ###e#|||||00|#0#nob|d *00900000cam#a2200000#c#4500 *019 $bl *020 #$a9788245045574$cNkr 499.00$qheftet *035 $a(NO-LaBS)21307533(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150460275 *040 $aNO-OsBAS$bnob$erda *082 $a372.4$qNO-OsBAS$223/nor *090 $c372.4$dKVE *1001#$aKverndokken, Kåre$d1947-$0(NO-TrBIB)90333951$4aut$_28837200 *24510$a101 måter å lese på :$ben teoretisk og praktisk lesedidaktikk$cKåre Kverndokken *250 $a2. utgave *264 $aBergen$bFagbokforlaget$c2023 *300 #$a415 sider$billustrasjoner *336 #$atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 #$auformidlet$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/#1007$2rdamt *338 #$abind$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/#1049$2rdact *386 #$bNO$mCountry of origin$0(NO-TrBIB)90333951$2bokbas *4901#$a[101-serien] *500 #$a1. utgave 2012 med tittel: 101 måter å lese leseleksa på *520 #$aHvorfor, hvordan og hva skal elever lese? Hvordan skal vi sette dem i stand til å utvikle en best mulig lesekompetanse, god leseforståelse og evne til å tenke kritisk? Hvordan skaper vi leselyst, gode lesevaner og lesekondis hos elevene? Det er noen av spørsmålene boka søker å svare på. Denne andre utgaven av 101 måter å lese på er gjennomgående oppdatert i tråd med LK20. Boka har en introduksjon til lesedidaktikkens hvorfor, hvordan og hva 5 nye vitenskapelige artikler om å knekke leselystkoden; å utvikle leseforståelse; å komponere leseløp; lesing blant flerspråklige elever; digital lesing, og 101 lesebestillinger som binder teori og praksis sammen på bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. Grepene er forankret i aktuell leseforskning og bygger bro mellom akademia og skolens praktiserende lærere. Med grepene får undervisere på ulike nivåer en didaktisk verktøykasse til egen leseundervisning. 101 måter å lese på bidrar med ny forskning på feltet. Boka er en skattkiste for alle i det 13-årige skoleløpet som skal jobbe med lesedidaktikk. Målgruppen er forskere, lærerutdannere, studenter og lærere. Andre bøker i 101-serien: 101 skrivegrep (2023) [2014] 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på (2016) 101 litteraturdidaktiske grep (2018) 101 grep for å aktivisere elever i matematikk (2019) 101 Ways to Work with Communicative Skills (2019) 101 digitale grep, 2. utgave (2020) [2018] 101 grep om grammatikk (2021) Kåre Kverndokken er dosent em. i norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han arbeider primært med lese-, skrive- og muntlighetsdidaktikk, læremiddelkunnskap og barnelitteratur, og i særlig grad med etter- og videreutdanning av lærere innenfor dette feltet. Kverndokken har skrevet en rekke lærebøker i norsk for grunnskolen, artikler innenfor ulike disipliner i faget, og han er redaktør for 101-serien, der seneste utgivelse er 101 skrivegrep - en teoretisk og praktisk skrivedidaktikk (2. utg., 2023). Jannike Ohrem Bakke er førsteama *650 7$aLese- og skriveopplæring$2bokbas$9nob$_41940600 *650 7$aUndervisningsmetodikk$2bokbas$9nob$_41228300 *830 0$a101-serien$_16578100 *8521#$h372.4$iK *85641$asr.bokbasen.io$qimage/jpeg$uhttps://sr.bokbasen.io/coverimage/9788245045574/org/jpg$3Omslagsbilde ^